20-09-2016

Informacja zwrotna –  czym jest ?

Nikt nie jest samotną wyspą. Żyje w rodzinie, a nawet jeśli żyje samotnie, to spotyka się z przyjaciółmi, znajomymi, współpracownikami. Wszyscy jesteśmy więc ze sobą połączeni i w jakimś stopniu wpływamy na siebie. Warto, aby ten wpływ był jak najbardziej wartościowy i odżywczy dla nas. A jeśli jest inaczej? To co wtedy?

Powiedz co czujesz i czego potrzebujesz, zamiast mówić czego oczekujesz i kto jest odpowiedzialny za Twoje uczucia i pragnienia.

Wtedy, kiedy odczuwasz nieprzyjemne emocje, takie jak zmęczenie czy smutek, może to zabrzmieć np. tak:

„Chciałabym powiedzieć jak się czuję – czy możecie mnie wysłuchać?? Czuję się bardzo zmęczona. Jak widzę te stosy ubrań do prasowania, czyste naczynia nie wyjęte ze zmywarki, kurz na książkach, to jest mi strasznie smutno. Rozumiem, że dla Was ważny jest czas wolny i spędzanie go po swojemu. Ja też potrzebuję czasu dla siebie, odpoczynku, ale i współpracy z Wami. Partnerstwa. Chciałabym abyśmy usiedli dziś o 20.00 i podzielili się domowymi obowiązkami w taki sposób, aby każdy z nas miał swój udział w dbaniu o nasz dom. I abyśmy wymyślili sposób na wdrożenie tego w życie. Co Wy na to??”

Wtedy kiedy odczuwasz radość, nadzieję i inne przyjemne emocje, jest to znak że Twoje potrzeby są zaspokojone. Możesz powiedzieć od siebie tak:

„Jak widzę wyprasowane i poskładane ubrania, naczynia na swoim miejscu i czyste, odkurzone półki, to bardzo się cieszę. To oznacza dla mnie, że jestem brana pod uwagę, że moja prośba o współpracę została przez Was usłyszana. Dziękuję! Tak rozumiem wspieranie się nawzajem. A to jest dla mnie ważne.”

Informacja zwrotna – jak ją przekazać?

Jeśli chcę przekazać komuś informację zwrotną na temat jego zachowań, to najpierw zapytam, czy ta osoba jest gotowa, aby usłyszeć i przyjąć moje spostrzeżenia. Czy jest gotowa dowiedzieć się, co i dlaczego jest dla mnie ważne. Dopiero jeśli wyrazi zgodę, to podzielę się tym, co mnie cieszy w jej zachowaniu, co napawa mnie radością, wzruszeniem, a co niepokojem albo zdenerwowaniem. Mimo że będę mówić o zachowaniu innej osoby, to tak naprawdę będę mówić o sobie.

O tym, co ten drugi człowiek wnosi do mojego życia i za co mu jestem wdzięczna.

O tym, za czym tęsknię i czego potrzebuję.

O tym, czego chciałabym widzieć więcej w jego zachowaniu, a czego mniej, abym mogła doświadczać więcej przyjemnych emocji.

O tym, co może zrobić ten człowiek, abym zadbała o swoje potrzeby.

To od mojego rozmówcy zależy, czy zmieni swoje zachowanie. Ma wolny wybór i może zrobić dla mnie coś, o co go poproszę. Może, ale nie musi. Ma prawo w pierwszej kolejności do zadbania o swoje potrzeby. Jeśli w mojej prośbie zobaczy sens i zechce, a nie zostanie zmuszony, to prawdopodobnie zmieni swoje zachowanie. Jest wtedy duża szansa na to, że zachce wziąć pod uwagę moje potrzeby i moje prośby. Bo przecież naturalnie lubimy wnosić wartość w życie innych ludzi. Wzbogacać je. Czynić lepszym.

Jak informacja zwrotna może poprawić Twoje relacje w małżeństwie, rodzinie, przyjaźni czy w pracy?

  1. Mów o tym, za co jesteś wdzięczny i w jaki sposób inni zadbali już o Twoje potrzeby.
  2. Powiedz innym co czujesz i czego potrzebujesz, używając komunikatu JA.
  3. Mów o sobie. O tym, co jest dla Ciebie ważne i dlaczego jest ważne.
  4. Mów o tym, czego chciałbyś widzieć w zachowaniach innych więcej, używając próśb angażujących do działania.

Pamiętaj jednak, żeby osoba, z którą masz zamiar rozmawiać, była gotowa na tę rozmowę i zgodziła się na nią. Tylko wówczas informacja zwrotna natrafi na właściwy grunt i Ty będziesz miał szansę zebrać wymarzone plony.

#mówodsiebie